Świat i zasady

Świat
  • Świat gry Diadem przypomina nieco Średniowiecze, nieregularnie okraszone magią i fantastycznymi rasami. Znany świat składa się z kilku państw, których wzajemne intrygi i wojny nadają kształt codzienności, oglądanej przez postacie graczy.
     
  • Oprócz ludzi, spotkać tu można niskich, brodatych i honorowych krasnoludów, smukłe i uzdolnione magicznie elfy, trzeźwo myślących niziołków a także inne, rzadkie i mityczne istoty jak np. smoki, zdolne przyjmować humanoidalną postać.
     
  • Poszczególne rasy zdążyły się przez ostatnie wieki przemieszać ze sobą i obecnie podziały narodowościowe są ważniejsze niż rasowe. Podręcznik Diademu opisuje wszystkie znane, zamieszkane  regiony świata, z naciskiem na relacje polityczne i bieżące problemy każdego z państw.
     
  • Jeśli znasz dowolny świat fantasy, nie powinieneś mieć problemów w odnalezieniu się w realiach gry Diadem. Kilkanaście stron w podręczniku poświęcono opisowi historii, polityki, religii i lokalnych problemów w poszczególnych krajach.
     
Zasady
  • Postać opisywana jest ośmioma podstawowymi cechami, a każda z tych cech jest wyrażona kostką. Im większa kostka, tym postać jest lepsza w danej dziedzinie. Przykładowo, początkująca postać, specjalizująca się w walce wręcz posiada cechę Walka na poziomie k8 lub k10, natomiast jej Wola wyniesie prawdopodobnie nie więcej niż k4. Wojownik nie rzucający zaklęć nie potrzebuje mieć wysokiej Woli. Każdy gracz sam ustala, które cechy jego postać będzie mieć wysokie, a które niskie. Cechy można podwyższać punktami doświadczenia, nabywanymi w trakcie gry.
     
  • Gdy trzeba coś zrobić, Mistrz Gry ustala trudność działania (np. typowa czynność, będąca wyzwaniem, oznacza trudność = 4) i rzuca się kostką cechy. Jeśli wypadnie na niej tyle lub więcej, co trudność - działanie udaje się.
  • Cały proces tworzenia i rozwijania postaci, a także wszystkie cechy i zdolności są opisane na Karcie Postaci - dzięki temu gracze nie muszą w tym celu zaglądać do podręcznika. 
  • Postacie posiadają także różne Zdolności, oznaczające specjalizacje w szczególnych rodzajach czynności - przykładowo, zwiadowca może wybrać zdolność Cichociemny, aby mieć większą szansę na zdanie testu w sytuacjach, gdy trzeba się podkradać i ukrywać.  Kolejne zdolności można nabywać za punkty doświadczenia, zyskiwane w trakcie gry.
  • System Diadem nie wprowadza żadnych profesji ani klas postaci - każdy ma szansę rozwijać wybrane cechy i zdolności dzięki zdobywanym na sesjach Punktom Doświadczenia.
  • Każda postać zaczyna przygodę ze skromnym ekwipunkiem, a w trakcie gry zdobywa coraz lepsze wyposażenie, broń, zbroję, przedmioty obdarzone rzadkimi cechami, a nawet magiczne eliksiry, zwoje i artefakty. Specjalne i magiczne przedmioty posiadają dodatkowe zasady.
  • Wiele postaci może znać Zaklęcia (gracz sam opisuje, czy postać uczyła się ich jako czarodziej, otrzymała je jako znak łaski swego boga, czy może w postaci odezwały się wrodzone zdolności, odziedziczone po magicznych przodkach). Istnieje kilka sposobów na korzystanie z mocy zaklęć (rzucanie z pamięci, księgi, zwojów, a także stosowanie magicznych eliksirów i rożnego rodzaju przedmiotów). Wszystkie je można poznać w trakcie gry, po spełnieniu niezbędnych wymagań.
     
  • Wszystkie zasady opisujące tworzenie postaci, działanie zdolności, zaklęć i przedmiotów, oraz planowanie i rozgrywanie sesji są przejrzyście opisane wraz z przykładami w podręczniku głównym Diademu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz, co myślisz. Każda uwaga jest pomocna! Napisany komentarz pojawia się z opóźnieniem, ale bez obaw - jeśli piszesz kulturalnie i na temat, nie zniknie.