Wprowadzenie

Od zawsze marzyliście, aby wziąć udział w wyprawie, odnaleźć magiczny skarb, walczyć z potworami, zostać znamienitym rycerzem, potężnym magiem, słynnym strzelcem. Choć niedoświadczeni, wyruszyliście w podróż, mając nadzieję rozwinąć swoje umiejętności i pomóc waszym marzeniom się ziścić. Pomogliście obronić kupca przed bandytami, a on z wdzięczności podwiózł was do miasta. Siedzicie w zajeździe nieopodal bramy, panuje tu ścisk. Wielu przyjezdnych zjechało na dzień targowy. Najgłośniej zachowują się Krasnoludy – gruby kowal, jego pomocnik-wyrostek oraz jeszcze paru górników. Zajmują cały stół, grają w kości i wrzeszczą głośno, ale nikt nie kwapi się, by ich uciszyć.
Drugi stół obsiedli przeróżni kupcy, w większości Ludzie lub Niziołki. Gadają o interesach, spisują umowy. Wam przypadł trzeci, najmniejszy stolik, za kominkiem. Byliście już po jedzeniu, dopijając jęczmienne piwo. Kolacja, którą spożyliście, nie zaliczała się do sutych, ale i tak pochłonęła większość waszej gotówki. Właśnie zastanawialiście się, czy za trzy srebrniki dostaniecie tu pokój na noc, gdy drzwi się otwarły.
Tam, gdzie usiedliście, nie ma za wiele światła, ale przynajmniej da się obserwować wszystkich, samemu nie będąc na widoku. Dzięki temu, od razu dostrzegliście nowego gościa. Wysoki, brodaty, owinięty w czarny płaszcz z kapturem. Przez chwilę się wahał, wodząc wzrokiem po sali, po czym podszedł do waszego stolika. Spod kaptura widać jedynie jego siwą brodę i lśniące oczy.
– Wybaczcie, że przeszkadzam w posiłku, ale kupiec, któremu dziś pomogliście, opowiedział mi o waszych wyczynach. Nie chcielibyście przypadkiem zarobić nieco grosza?
– Usiądź, panie – odpowiadasz – czyżbyś miał jakieś dobrze płatne zajęcie? Nieznajomy uśmiechnął się. – Wiedziałem, że będziecie zainteresowani. Pozwólcie, że się przedstawię...


Witaj w grze fabularnej Diadem! Ten świat potrzebuje bohaterów, osób bezkompromisowych, gotowych zawalczyć o słuszną sprawę. Czasem jednakże bohaterem nie zostaje się z wyboru, postać może zostać zmuszona do porzucenia wygodnego życia i pchnięta w sam środek przygody. Pamiętaj, że solidna broń w ręku i śmiałe serce mogą zdziałać bardzo wiele a magia jest dostępna dla każdego, gotowego sowicie za nią zapłacić. Państwa ścierają się jednak częściej na arenie politycznych intryg i spisków niż na polu bitwy. Czy przetrwasz mimo przeciwności losu i zapewnisz sobie miejsce w historii tego świata?  Jeśli ten rodzaj rozrywki jest dla ciebie nowością, proponuję najpierw przeczytać artykuł Czym jest RPG. A jeśli znasz już gry fabularne "bez komputera", lubisz proste i elastyczne zasady oraz przygody w klimacie magii i miecza (tzw. fantasy), pobierz podręcznik oraz inne przydatne do gry materiały. Autor udostępnia wersje elektroniczne bezpłatnie!

Co będzie potrzebne

Odrobina wyobraźni. Żadne zasady, opisy świata ani scenariusze nie pomogą przenieść się do świata fantazji, jeśli uczestnicy nie zaangażują się. Przydatne jest choćby niewielka zmiana głosu (gdy mówimy jako nasza postać), przestrzeganie realiów i ciągłości wydarzeń w świecie gry a także konsekwencji swoich decyzji i czynów.

Spokojne miejsce. Gracze potrzebują swobodnie ze sobą rozmawiać, notować ważne informacje, uzyskiwane od MG oraz od czasu do czasu rzucać kośćmi. Dlatego warto wybrać ciche, spokojne miejsce, w którym wszyscy wygodnie usiądą, rozłożą pomoce i miło spędzą kilka godzin podczas sesji gry fabularnej.

Znajomi. Gra fabularna wymaga spotkania grupy znajomych. Na potrzeby rozegrania sesji w przygodowej grze fantasy, takiej jak Diadem, 4-6 osób (w tym 1 Mistrz Gry) jest optymalną liczbą uczestników.

Kostki. W Diademie używamy wszystkich popularnych rodzajów kostek RPG, czyli 4-, 6-, 8-, 10-, 12- i 20- ściennych.  Bardzo doświadczone (potężne) postacie mogą także z czasem potrzebować użycia kostek 30-ściennych, ale pierwszych kilka, a nawet kilkanaście sesji spokojnie się bez nich obejdzie. Wszystkie kostki można nabyć np. wysyłkowo w dobrych sklepach z akcesoriami RPG. W praktyce wystarczy, jeśli każdy z uczestników przyniesie swój standardowy komplet i na czas sesji wrzuci kostki do wspólnej puli. Jeśli jeszcze nie masz swojego kompletu, nic nie szkodzi - inni pożyczą ci kostek w miarę potrzeb.

Karty, ołówki i inne pomoce - gracze potrzebują miejsca na opisanie swoich bohaterów. Karta postaci w grze Diadem jest wyjątkowa, ponieważ zawiera wszystkie informacje i opcje, niezbędne aby stworzyć, a w późniejszym czasie także rozwijać postać gracza! Każdy gracz będzie potrzebował jednej takiej karty, najlepiej wydrukowanej obustronnie, poziomo, na kartce A4 lub A3. Gracze, których postacie potrafią rzucać zaklęcia na pewno się ucieszą z podręcznej Księgi Zaklęć, zawierającej koszt i działanie każdego czaru, dostępnego dla początkujących postaci. Zwykle Mistrz Gry przynosi czyste karty dla graczy.

Podręcznik do gry fabularnej Diadem - zawiera wszystkie zasady, jakich potrzebują gracze oraz Mistrz Gry podczas przygotowania i rozgrywania przygód. Podręcznik Diademu został wydany w wersji elektronicznej (PDF, ePUB i MOBI - formaty obsługiwane przez wszystkie komputery, tablety, smartfony oraz popularne czytniki e-booków), a także w postaci drukowanej książki. Łącza do sklepu oraz do plików elektronicznych znajdują się w lewej części tej strony.

Czemu warto wybrać Diadem

Systemów RPG na naszym rynku jest sporo. Jeśli jednak mówimy o prostych systemach, ułatwiających i przyspieszających wejście do krainy fantazji, nie bardzo jest w czym wybierać. Choć na tle wielkich, nierzadko kilkutomowych podręczników do najbardziej znanych gier fabularnych Diadem może się wydawać niepozorny, jest on jednak potężnym narzędziem. System ten jest doskonałą pozycją dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z klasycznymi grami fabularnymi (RPG bez komputera) lub wracających do tego hobby po latach. Podręcznik Diademu zawiera:
  • opisy fragmenty sesji, pozwalające poczuć jej klimat i oswoić się z typowym przebiegiem gry
  • łatwe w opanowaniu zasady wraz z przykładami
  • kompletny opis tworzenia postaci i dziesiątek zdolności oraz zaklęć możliwych do wyboru
  • listę ekwipunku (w tym przedmioty o specjalnych i magicznych właściwościach oraz substancje o niezwykłym działaniu)
  • zwięzły opis świata fantasy w jakim może toczyć się gra, wraz szerzej opisaną przykładową jedną z krain, gdzie na szczegółowej mapie zaznaczono dziesiątki godnych uwagi miejsc (wspaniałe źródło inspiracji dla Mistrza Gry przy wymyślaniu przygód!)
  • obszerne porady dla Mistrza Gry, pozwalające mu przygotować i rozgrywać epickie sesje
  • kilkadziesiąt gotowych do wykorzystania w grze, przykładowych przeciwników oraz porady, jak tworzyć i wprowadzać do gry istoty własnego pomysłu
Postać w grze fabularnej Diadem nie jest ograniczana żadną klasą ani profesją – za zgodą MG można zdobywać dowolne cechy i rozwijać postać wedle swojego życzenia. Aby ułatwić ten proces, specjalnie dla graczy została przygotowana unikalna Karta Postaci. Dzięki niej gracze w ogóle nie muszą sięgać do podręcznika – cały proces tworzenia i rozwijania postaci, oraz wszystkie cechy możliwe do wyboru są na niej opisane. Postacie rzucające zaklęcia otrzymują dodatkowo Księgę Zaklęć, z opisem każdego czaru, dostępnego do nauczenia się dla początkujących postaci. Kompletu dopełniają opcjonalne Karty Losu, dostarczające graczom inspiracji przy wymyślaniu historii swoich postaci.